Ocena konsumencka pistacji w Polsce

Ocena konsumencka pistacji w Polsce stanowi część składową badania opisanego w poprzednim raporcie. Została przeprowadzone w grudniu 2013 roku oraz w styczniu 2014 roku. Średnie wyniki  z ocen dla poszczególnych sposobów irygacji przedstawiają się następująco: 7,9 dla T1, 7,5 dla T2 oraz 7,4 dla T0, w dziewięciostopniowej skali. Wyniki oscylujące w górnym zakresie oznaczać mogą, iż prażone i słone pistacje wpisują się polskie preferencje. Potwierdzać to może fakt, że uzyskane dla poszczególnych irygacji noty były odpowiednio wyższe w przypadku polskich ankietowanych, w porównaniu do konsumentów ze Słowacji oraz Francji. Jednocześnie 53% badanych zadeklarowało, iż T1 jest najsmaczniejsza, 29% było przekonanych do T0, 18% natomiast wybrało T2. Podobnie jak na Słowacji oraz we Francji, w Polsce najlepiej ocenione zostały orzechy z drzew poddawanych irygacji sposobem T1. To właśnie potencjalny zakup tych orzechów zadeklarowało 85% badanych. Warto również wspomnieć o polskich kryteriach wyboru podczas oceny organoleptycznej pistacji – trzema najważniejszymi okazały się pistacjowy smak (85% badanych), słony smak (74%) oraz chrupkość (71%). Mniej istotne były twardość (44%), prażony smak (35%), orzechowy aromat (32%) oraz kruchość (29%). Bez większego znaczenia okazały się natomiast kolor (18%), słodki smak (18%), kwiatowy posmak i rozmiar (po 6%) oraz drewniany posmak (3%).